czwartek, 10 kwietnia 2014

media społecznościowe

Media społecznościowe stają się coraz bardziej popularne. Mogą one służyć  nie tylko do rozrywki, ale i wspomagać firmę w ich kontaktach z klientami. Największym atutem mediów społecznościowych, dla biznesu, jest możliwość komunikacji dwustronnej z klientami. Klient nie jest już tylko odbiorcą komunikatu- jak w przypadku reklam- lecz sam może tworzyć informacje. Ten potencjał, odpowiednio wykorzystany, może przynieść firmie wiele korzyści: poprawę wizerunku, zwiększenie ilości klientów, czy przywiązania do marki.
  W internecie możemy znaleźć wiele portali społecznościowych, jednak w Polsce najbardziej popularne to: Facebook, Google+, Twitter, Pinterest, Youtube, LinkedIn, Nasza-Klasa.



Facebook

Jest to obecnie jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych w Polsce. Przy jego pomocy można promować firmę poprzez  dodawanie treści, filmów, zdjęć, przeprowadzanie konkursów, tworzenie wydarzeń. Można też skorzystać z płatnych możliwości którymi są: promocja opublikowanego posta (umożliwia określenie budżetu i grupy docelowej), „reklamuj się na facebooku”, oraz „Promuj stronę” (umożliwia stworzenie reklamy, które są wyświetlane w aktualnościach i w prawej kolumnie facebooka).

Google+

Podobnie jak na Facebooku, można tu za darmo założyć profil firmy, publikować treści i tworzyć grona fanów. Klienci mogą wyrażać swoje zdanie, przyznawać oceny, pisać opinie, polecać usługi i produkty. Tu też istnieje możliwość płatnego reklamowania. Jedną z korzyści  promowania poprzez Facebook i Google + jest to, że profile firm z Facebook i Google +, wyświetlają się wysoko w wynikach wyszukiwania Google.

Twitter

Ostatnio coraz bardziej popularny, również w biznesie. Pozwala na publikowanie krótkich wiadomości do 140 znaków.  Można za ich pomocą: informować o ważnych wydarzeniach w firmie, nowych produktach, usługach. Już samo ograniczenie długości wiadomości, wymusza takie jej konstruowanie, aby zawrzeć w niej jak najkonkretniejsze informacje- co jest cenione przez internautów. Twitter umożliwia też wchodzenie w relacje z klientami poprzez zadawanie pytań, prowokowanie dyskusji, wymiany opinii. Pozwala to firmie lepiej dostosować swoje produkty i usługi do wymagań klientów, oraz szybko reagować na wszystkie opinie, sugestie, ale i krytyczne uwagi internautów. Poprzez śledzenie wpisów i profilu konkurencji, można uzyskać cenne informacje.

Pinterest

W przeciwieństwie do Twittera, tu najważniejsze są treści wizualne. Użytkownik ma tu do dyspozycji wirtualną tablicę, na której może "przypinać" treści pochodzące z internetu. Można tworzyć tablice oferowanych produktów, co jest szczególnie przydatne dla sklepów internetowych. Linki do stworzonych tablic wystarczy umieścić na stronie internetowej firmy i już internauci w łatwy i wygodny sposób zapoznają się z ofertą firmy.

LinkedIn

Ciekawy serwis, nastawiony głównie na sektor B2B. Zakładając tu profil, firma może przedstawić swoją ofertę, zamieścić linki do innych stron z materiałami reklamowymi- i co najważniejsze- zbierać rekomendacje od klientów.

Youtube

Chyba każdy zna ten serwis. Firmy posiadające i tworzące filmy np. reklamowe mogą tu utworzyć konto i zamieszczać tam swoje materiały reklamowe, do których można odsyłać linkiem umieszczonym na głównej stronie firmowej.

 Nasza-Klasa

Pomimo utraty użytkowników, na rzecz Facebooka, wciąż posiada sporą rzesze odwiedzających. Podobnie jak na innych serwisach społecznościowych, mamy tu możliwość stworzenia profilu firmy, a także wykupienie reklamy.

Decydując się na uczestnictwo firmy w mediach społecznościowych, należy pamiętać o kilku zasadach:


- ustalanie strategii ( Należy ustalić, w jakim celu zakładamy profil w mediach społecznościowych i dostosować do niego plan działania. Określić jakie treści będą dodawane, jak często.)

- regularność (Jeśli chodzi o takie serwisy jak: Facebook, G+, Twitter, to wpisy powinny być umieszczane regularnie. Wpisy umieszczane, raz na jakiś czas, nie pomogą zbudować najważniejszego atutu mediów społecznościowych-  społeczności.)

- monitorowanie wpisów ( Chodzi o przeglądanie wpisów jakie pojawiają się na profilu firmy. Dadzą one informacje chociażby o obszarach wymagających poprawy, oczekiwanych przez klientów usługach i produktach, oraz pozwolą w porę zareagować na negatywne opinie i uniknąć kryzysu. )

- angażowanie widzów do reakcji  (Prowokowanie dyskusji, pytanie o opinię, sugestię, organizowanie konkursu)

pomiary w mediach społecznościowych ( Kontrolowanie, czy stosowane działania przynoszą rezultat.)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz