Media społecznościowe stają się coraz bardziej popularne.
Mogą one służyć nie tylko do rozrywki,
ale i wspomagać firmę w ich kontaktach z klientami. Największym atutem
mediów społecznościowych, dla biznesu, jest możliwość komunikacji dwustronnej z
klientami. Klient nie jest już tylko odbiorcą komunikatu- jak w przypadku
reklam- lecz sam może tworzyć informacje. Ten potencjał, odpowiednio
wykorzystany, może przynieść firmie wiele korzyści: poprawę wizerunku,
zwiększenie ilości klientów, czy przywiązania do marki.
W internecie możemy znaleźć wiele portali społecznościowych, jednak w Polsce najbardziej popularne to:
Facebook, Google+, Twitter, Pinterest, Youtube, LinkedIn, Nasza-Klasa.
Jest to obecnie jeden z najpopularniejszych serwisów
społecznościowych w Polsce. Przy jego pomocy można promować firmę poprzez dodawanie treści, filmów, zdjęć,
przeprowadzanie konkursów, tworzenie wydarzeń. Można też skorzystać z płatnych
możliwości którymi są: promocja opublikowanego posta (umożliwia określenie
budżetu i grupy docelowej), „reklamuj się na facebooku”, oraz „Promuj stronę”
(umożliwia stworzenie reklamy, które są wyświetlane w aktualnościach i w prawej
kolumnie facebooka).
Google+
Podobnie jak na Facebooku, można tu za darmo założyć profil
firmy, publikować treści i tworzyć grona fanów. Klienci mogą wyrażać swoje
zdanie, przyznawać oceny, pisać opinie, polecać usługi i produkty. Tu też
istnieje możliwość płatnego reklamowania. Jedną z korzyści promowania poprzez Facebook i Google + jest
to, że profile firm z Facebook i Google +, wyświetlają się wysoko w wynikach
wyszukiwania Google.
Ostatnio coraz bardziej popularny, również w biznesie.
Pozwala na publikowanie krótkich wiadomości do 140 znaków. Można za ich pomocą: informować o ważnych
wydarzeniach w firmie, nowych produktach, usługach. Już samo ograniczenie
długości wiadomości, wymusza takie jej konstruowanie, aby zawrzeć w niej jak
najkonkretniejsze informacje- co jest cenione przez internautów. Twitter umożliwia
też wchodzenie w relacje z klientami poprzez zadawanie pytań, prowokowanie
dyskusji, wymiany opinii. Pozwala to firmie lepiej dostosować swoje produkty i
usługi do wymagań klientów, oraz szybko reagować na wszystkie opinie, sugestie,
ale i krytyczne uwagi internautów. Poprzez śledzenie wpisów i profilu
konkurencji, można uzyskać cenne informacje.
W przeciwieństwie do Twittera, tu najważniejsze są treści
wizualne. Użytkownik ma tu do dyspozycji wirtualną tablicę, na której może
"przypinać" treści pochodzące z internetu. Można tworzyć tablice
oferowanych produktów, co jest szczególnie przydatne dla sklepów internetowych.
Linki do stworzonych tablic wystarczy umieścić na stronie internetowej firmy i
już internauci w łatwy i wygodny sposób zapoznają się z ofertą firmy.
Ciekawy serwis, nastawiony głównie na sektor B2B. Zakładając
tu profil, firma może przedstawić swoją ofertę, zamieścić linki do innych stron
z materiałami reklamowymi- i co najważniejsze- zbierać rekomendacje od
klientów.
Youtube
Chyba każdy zna ten serwis. Firmy posiadające i tworzące
filmy np. reklamowe mogą tu utworzyć konto i zamieszczać tam swoje materiały reklamowe,
do których można odsyłać linkiem umieszczonym na głównej stronie firmowej.
Nasza-Klasa
Pomimo utraty użytkowników, na rzecz Facebooka, wciąż
posiada sporą rzesze odwiedzających. Podobnie jak na innych serwisach społecznościowych,
mamy tu możliwość stworzenia profilu firmy, a także wykupienie reklamy.
Decydując się na uczestnictwo firmy w mediach społecznościowych, należy pamiętać o kilku zasadach:
- ustalanie strategii ( Należy ustalić, w jakim celu
zakładamy profil w mediach społecznościowych i dostosować do niego plan
działania. Określić jakie treści będą dodawane, jak często.)
- regularność (Jeśli chodzi o takie serwisy jak: Facebook,
G+, Twitter, to wpisy powinny być umieszczane regularnie. Wpisy umieszczane,
raz na jakiś czas, nie pomogą zbudować najważniejszego atutu mediów
społecznościowych- społeczności.)
- monitorowanie wpisów ( Chodzi o przeglądanie wpisów jakie
pojawiają się na profilu firmy. Dadzą one informacje chociażby o obszarach
wymagających poprawy, oczekiwanych przez klientów usługach i produktach, oraz
pozwolą w porę zareagować na negatywne opinie i uniknąć kryzysu. )
- angażowanie widzów do reakcji (Prowokowanie dyskusji,
pytanie o opinię, sugestię, organizowanie konkursu)
- pomiary w mediach
społecznościowych ( Kontrolowanie, czy stosowane działania przynoszą rezultat.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz