piątek, 11 kwietnia 2014

Struktura demograficzna użytkowników Facebooka, Google+ i nk.pl

Chcąc prowadzić skuteczne działania w social media, należy poznać profil osób korzystających z tych serwisów. W zależności od rodzaju portalu, mogą to być różne grupy użytkowników. Poniżej przedstawię strukturę użytkowników, dla najpopularniejszych w Polsce serwisów społecznościowych.

Struktura demograficzna użytkowników Facebooka  


 Jest to jeden z najliczniejszych portali tego typu. Jak podaje Megapanel PBI/Gemius, w lutym 2014 roku, na Facebooku było zarejestrowanych 15 379 946 użytkowników z Polski. Najwięcej korzystających z Facebooka występuje w grupie wiekowej 16-24 lat i wynosi aż 81,3%, oraz w grupie 21-25 lat -73,8%. Biorąc pod uwagę procentowy udział poszczególnych grup wiekowych użytkowników Facebooka, w stosunku do wszystkich użytkowników, ponad połowę korzystających z Facebooka (58,4 %) stanowią osoby w wieku 18-34 lata. Jeśli chodzi o miejsce zamieszkania, to ponad połowa użytkowników pochodzi ze wsi, oraz małych i średnich miast.

Struktura wieku korzystających z facebooka (w procentach) Opracowane na postawie danych z www.gemius.pl    


  Miejsce zamieszkania korzystających z facebooka według wieku (w procentach) Opracowane na postawie danych z www.gemius.pl       

   Jak podaje socialpress (www.socialpress.pl) w listopadzie 2013 roku 59% polskich użytkowników Facebooka posiadało  wykształcenie średnie, niepełne wyższe lub wyższe.    

    Wykształcenie korzystających z Facebooka. (w procentach) Opracowane na podstawie danych z www.socialpress.pl.

W konfrontacji Facebook- Google +, z dużą przewagą wygrywa Facebook. Marka Facebook jest bowiem rozpoznawalna wśród 98,9 % internautów, Google + natomiast wśród 37%. Codzienne korzystanie z Facebooka deklaruje 70% internautów, z Google + tylko 3,6%.

Struktura demograficzna użytkowników  Google+


Wśród internautów z Polski korzystających z Google +, największy odsetek posiadających konto, stanowią mężczyźni  z grupy wiekowej 25-34 lata (22%), oraz kobiety z tejże grupy wiekowej (13%). Drugą z kolei liczną grupę stanowią kobiety i mężczyźni w wieku 18-24 lata (8% i 15% odpowiednio).

Struktura wieku korzystających z Google + (w procentach). Opracowane na podstawie danych z www.komputerswiat.pl

Jak podaje raport „Diagnoza Społeczna 2011 Warunki i Jakość Życia Polaków”, opracowany przez Radę Monitoringu Społecznego w Warszawie (Janusz Czapiński, Tomasz Panek, dostępny pod adresem: www.ce.vizja.pl/en/download-pdf/id/220)‎: „Nie zaskakuje, że z portali społecznościowych korzystają przede wszystkim osoby uczące się lub studiujące. Co ciekawe, wśród pozostałych osób wykształcenie nie ma znaczenia, czy internauci korzystają z Facebooka lub z NK.pl, mają natomiast znaczenie, jeśli chodzi o to, z którego serwisu korzystają. W każdej z grup wykształcenia z NK.pl korzysta ponad połowa internautów, natomiast z Facebooka korzystają znacznie częściej użytkownicy lepiej wykształceni. Wśród tych z wyższym wykształceniem większa jest także grupa użytkowników serwisów społecznościowych, którzy nie mają konta na NK.pl. „ 

Korzystanie z NK.pl i Facebooka wśród internautów w grupach ze względu na wykształcenie. (źródło:  raport „Diagnoza Społeczna 2011 Warunki i Jakość Życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa, www.ce.vizja.pl/en/download-pdf/id/220)


Korzystanie z NK.pl i Facebooka wśród internautów w grupach ze względu na wielkość miejscowości
Zamieszkania (źródło: Raport „Diagnoza Społeczna 2011 Warunki i Jakość Życia Polaków…)


Korzystanie z NK.pl i Facebooka wśród internautów w grupach ze względu na status społeczno-zawodowy. (źródło: Raport „Diagnoza Społeczna 2011 Warunki i Jakość Życia Polaków…)

1 komentarz: