Chcąc prowadzić skuteczne działania w social media, należy
poznać profil osób korzystających z tych serwisów. W zależności od rodzaju
portalu, mogą to być różne grupy użytkowników. Poniżej przedstawię strukturę
użytkowników, dla najpopularniejszych w Polsce serwisów społecznościowych.
Struktura demograficzna użytkowników Facebooka
Jest to jeden z najliczniejszych portali tego typu. Jak podaje Megapanel PBI/Gemius, w lutym 2014 roku, na Facebooku było zarejestrowanych 15 379 946 użytkowników z Polski. Najwięcej korzystających z Facebooka występuje w grupie wiekowej 16-24 lat i wynosi aż 81,3%, oraz w grupie 21-25 lat -73,8%. Biorąc pod uwagę procentowy udział poszczególnych grup wiekowych użytkowników Facebooka, w stosunku do wszystkich użytkowników, ponad połowę korzystających z Facebooka (58,4 %) stanowią osoby w wieku 18-34 lata. Jeśli chodzi o miejsce zamieszkania, to ponad połowa użytkowników pochodzi ze wsi, oraz małych i średnich miast.
Struktura
wieku korzystających z facebooka (w procentach) Opracowane
na postawie danych z www.gemius.pl
Miejsce
zamieszkania korzystających z facebooka według
wieku (w procentach) Opracowane
na postawie danych z www.gemius.pl
Jak podaje socialpress (www.socialpress.pl) w listopadzie 2013
roku 59% polskich użytkowników Facebooka posiadało wykształcenie średnie, niepełne wyższe lub
wyższe.
Wykształcenie korzystających z
Facebooka. (w procentach) Opracowane na podstawie danych z www.socialpress.pl.
W konfrontacji Facebook- Google +,
z dużą przewagą wygrywa Facebook. Marka Facebook jest bowiem rozpoznawalna
wśród 98,9 % internautów, Google + natomiast wśród 37%. Codzienne korzystanie z
Facebooka deklaruje 70% internautów, z Google + tylko 3,6%.
Struktura demograficzna użytkowników Google+
Wśród internautów z Polski korzystających z Google +, największy odsetek posiadających konto, stanowią mężczyźni z grupy wiekowej 25-34 lata (22%), oraz kobiety z tejże grupy wiekowej (13%). Drugą z kolei liczną grupę stanowią kobiety i mężczyźni w wieku 18-24 lata (8% i 15% odpowiednio).
Struktura wieku korzystających z
Google + (w procentach). Opracowane na podstawie danych z www.komputerswiat.pl
Jak podaje raport „Diagnoza Społeczna 2011 Warunki i Jakość Życia Polaków”, opracowany przez Radę Monitoringu Społecznego w Warszawie (Janusz Czapiński, Tomasz Panek, dostępny pod adresem: www.ce.vizja.pl/en/download-pdf/id/220): „Nie zaskakuje, że z portali społecznościowych korzystają przede wszystkim osoby uczące się lub studiujące. Co ciekawe, wśród pozostałych osób wykształcenie nie ma znaczenia, czy internauci korzystają z Facebooka lub z NK.pl, mają natomiast znaczenie, jeśli chodzi o to, z którego serwisu korzystają. W każdej z grup wykształcenia z NK.pl korzysta ponad połowa internautów, natomiast z Facebooka korzystają znacznie częściej użytkownicy lepiej wykształceni. Wśród tych z wyższym wykształceniem większa jest także grupa użytkowników serwisów społecznościowych, którzy nie mają konta na NK.pl. „
Korzystanie z NK.pl i Facebooka wśród internautów w grupach ze względu na wykształcenie. (źródło: raport „Diagnoza Społeczna 2011 Warunki i Jakość Życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa, www.ce.vizja.pl/en/download-pdf/id/220)
Korzystanie
z NK.pl i Facebooka wśród internautów w grupach ze względu na wielkość
miejscowości
Zamieszkania
(źródło: Raport „Diagnoza Społeczna 2011 Warunki
i Jakość Życia Polaków…)
Korzystanie z NK.pl i Facebooka wśród
internautów w grupach ze względu na status społeczno-zawodowy. (źródło: Raport
„Diagnoza Społeczna 2011 Warunki i Jakość Życia Polaków…)
Bardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuń