środa, 30 kwietnia 2014

Znajomość social media wśród polskich i zagranicznych przedsiębiorców

źródło: www.szkoleniango.pl

Przedsiębiorcy na całym świecie zadają sobie pytanie czy powinni prowadzić działania w social media. Wielu z nich nie zdaje sobie sprawy jak wiele może im dać obecność w social media, oraz jakie możlowości dają media społecznościowe. Poniżej przedstawię tezy 2 raportów Fortune 500 Social Media Adoption Surging, oraz raport przedstawiony na konferencji Social Enterprise 2012.


W 2012 Uniwersytet  Massachusetts w Dartmouth przeprowadził badanie wykorzystania social media przez duże firmy w USA. Opublikował raport  Fortune 500 Social Media Adoption Surging in 2012. Zgodni z nim:
- 73% firm używało Twittera w 2012 roku, co jest zwiększeniem o punktów 11 procentowych w stosunku do 2011 roku.
- 66% posiadło konto firmowe na Facebooku, co stanowi 8 punktów procentowych więcej niż w poprzednim roku.
- 28% posiadło blog firmowy, co stanowi postęp o 5 punktów procentowych w stosunku do poprzedniego roku.

Twitter

365 firm z przebadanych 500 w 2012 roku posiadało konto firmowe na Twitterze. Wśród nich 10 największych firm (Exxon , Wal- Mart , Chevron , ConocoPhillips , General Motors , General Electric , Berkshire Hathaway , Fannie Mae , Ford Motors i Hewlett-Packard ) konsekwentnie dodaje posty do swoich kont.

Najwięcej obserwatorów na Twitterze ma firma Google 4.795.987, następnie Whole Foods Market 2.666.439, Starbucks ( 2.546.244 ) i Southwest Airlines ( 1.305.938).  Walt Disney natomiast uzyskał największy wzrost obserwujących w porównaniu z poprzednim rokiem (2011- 206.843 , 2012- 1.289.222).

Raport The Social Media Surge by the 2012 Fortune 500, źródło: www.marketingprofs.com/charts/2012/8811/fortune-500-social-media-adoption-surging-in-2012

Facebook

Firmowe konto na Facebooku w 2012 roku posiadało 332 firmy z przebadanych 500. Wśród nich 8 z 10 największych spółek takich jak: Wal-Mart , Chevron , ConocoPhillips , General Motors , General Electric , Fannie Mae , Ford Motors , a Hewlett-Packard.

w 2012 drugi rok z rzędu , Coca-Cola ma największą rzeszę fanów na Facebooku  42,2 miliony fanów . Walt Disney  32 miliony. , podczas gdy Yahoo ( 9,6 miliona) i Google ( 9,7 miliona ).

Raport The Social Media Surge by the 2012 Fortune 500, źródło:  www.marketingprofs.com/charts/2012/8811/fortune-500-social-media-adoption-surging-in-2012

Firmowe blogi


139 firm z F500 mają blogi firmowe . Dwa z pięciu największych koncernów (Exxon i Wal-Mart ) są zaliczane do tej grupy , a pozostałe trzy ( Chevron , ConocoPhillips i Berkshire Hathaway ) nie mają firmowego bloga.


Raport The Social Media Surge by the 2012 Fortune 500, źródło:  www.marketingprofs.com/charts/2012/8811/fortune-500-social-media-adoption-surging-in-2012
W Polsce przeprowadzono badanie zaprezentowane podczas konferencji Social Enterprise 2012. Polscy przedsiębiorcy zapytani jakie serwisy znają (bez okazania listy serwisów do wyboru) odpowiedzieli:
75% facebook
46% NK
43% Twitter
15% Goldenline
4% Youtube
Co piąta osoba natomiast nie potrafiła wymienić żadnego portalu społecznościowego.

Gdy respondenci mogli wybrać serwisy z list to:
100% odpowiedziało Facebook
97% gadu-gadu (zakwalifikowane przez badanych do mediów społecznościowych) i youtube
89% Twitter
86% NK
73% Google+


Firmy natomiast najchętniej wybierają: Facebooka- 35% przedsiębiorców. Następnie Youtube, który wybiera 15% badanych. Twittera i Google + wybiera natomiast odpowiednio 7% i 6% przedsiębiorców. Ponad połowa zadeklarowała niekorzystanie w chwili obecnej z żadnych mediów społecznościowych.

"Najczęściej wskazywaną zaletą działań w social media to możliwość budowania zasięgu, również geograficznego. Dla co czwartej firmy istotna jest możliwość dotarcia do grupy docelowej oraz szybkość dostarczenia tego komunikatu. Interaktywność i bezpośredni kontakt liczy się dla odpowiednio 15% i 11% badanych, a co dziesiąty badany przedsiębiorca nie widzi żadnych zalet mediów społecznościowych.

Czego obawiają się polskie firmy? Przede wszystkim braku kontroli nad treściami – taką wadę wskazała co dziesiąta badana osoba. Dla podobnej grupy ankietowanych minusem jest także konieczność natychmiastowej reakcji na wydarzenia w internecie oraz czuwanie nad komunikacją 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Kolejnymi wymienianymi wadami mediów społecznościowych była podatność na wyciek informacji (9%), szum informacyjny (7%), łatwość wywołania sytuacji kryzysowej (5%), wielość mediów i platform (2%) oraz konieczność tworzenia atrakcyjnych treści (1%). Jednak dla 15% przedsiębiorców social media pozbawione są jakichkolwiek wad, a co piąty badany nie potrafi ich wskazać." (2)

1. www.marketingprofs.com/charts/2012/8811/fortune-500-social-media-adoption-surging-in-2012
2. Grzegorz Miłkowski, Social media w polskich firmach: Za darmo i bez strategii, http://socialpress.pl/2012/10/social-media-w-polskich-firmach-za-darmo-i-bez-strategii

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz